Przepis owsianka na mleku i na wodzie

Witaj! Zapewne poszukujesz dobrego przepisu na owsiankę, a jeśli już wiesz jak zrobić owsiankę, to jak zmodyfikować przepis. Jeśli tak, to świetnie trafiłeś/ trafiłaś. Dzięki tej stronie Twoje śniadania staną się mniej monotonne, a jednocześnie bardziej smaczne i zdrowe, a wszystko to dzięki owsiance- płatkom owsianym i dodatkom. Dodatkom, które dostarczają witamin, potrzebnych kwasów tłuszczowych i innych niezbędnych do życia składników. Przejdźmy teraz do kilku przykładowych przepisów i ich lepszych/zdrowszych wariacji. Zacznijmy od owsianki na mleku:

Owsianka na mleku – przepis

Klasyczna owsianka- przesypujemy kilka łyżek płatków owsianych do garnka, zalewamy dosyć dużą ilością mleka i w zależności od tego, jakich płatków owsianych używamy ( dokładniejsza rozpiska na stronie o płatkach owsianych górskich) gotujemy kilka minut (owsianka zwykła), zagotowujemy (owsianka górska i błyskawiczna). Owsianka błyskawiczna ma najmniej wartości odżywczych, lecz żeby ją przygotować wystarczy ją zalać wrzątkiem.
Następnie sprawdzamy (próbując 🙂 ) czy jest ugotowana i przelewamy na talerz. Następnie dosypujemy cukru, szczyptę soli i to koniec przepisu na owsiankę na mleku – przynajmniej w wersji klasycznej. Teraz przejdziemy do modyfikacji, które dodadzą wartości i smaku naszej owsiance:

Owsianka na wodzie – przepis

Jeśli chcecie przygotować owsiankę w formie jednocześnie bardziej zdrowej (zobacz ile kcal ma owsianka), w.g mnie lepszej możecie spróbować przygotować płatki owsiane na wodzie. Ma to wiele zalet do których przejdziemy za chwilę, ale najpierw porada nr jeden:

1. Wypłukaj owsiankę

Przygotuj garstkę płatków owsianych które chcesz ugotować, następnie przesyp je na sitko powybieraj łuski owsa których nie udało się usunąć w procesie produkcji. Dzięki temu unikniesz utraty czasu potrzebnego na wyciąganie ich z gotowej potrawy i ryzyka, że którąś nieświadomie połkniesz. Następnie umyj płatki owsiane w zimnej wodzie.

2. Ugotuj owsiankę na wodzie

Przełóż płatki do garnka, zalej wodą i zagotuj/ugotuj je, koniecznie na małym ogniu i bez zbędnego mieszania. Docelowo powinno się uzyskać twarde (nie surowe) płatki, nie jednolitą papkę. Gotowanie na małym ogniu jest konieczne by nie przypalić płatków na dole garnka.

3. Dodaj dodatki

Gdy owsianka na wodzie będzie gotowa, można zacząć dodawać do niej potrzebne dodatki. Zamiast tłustego mleka i łyżek cukru można dodać jogurt naturalny lub maślankę (oby dwa gdy płatki nieco ostygną). Tym sposobem owsianka z jogurtem jest gotowa.

Innym pomysłem na zdrowsze śniadanie będzie dodanie do owsianki kawałków świeżych owoców (np. pomarańcza i jabłka) i podsmażonych pestek dyni i słonecznika. Tym sposobem możemy dostarczyć organizmowi już z samego rana węglowodanów, witamin z owoców i potrzebnych kwasów tłuszczowych.

Innym pomysłem na owsiankę z owocami jest dodanie do płatków rozgniecionego banana, który jest źródłem potasu i fosforu – bardzo przydatnych dla sportowców. By wzbogacić smak można pokusić się o dodanie suszonej żurawiny czy rodzynek (oczywiście sparzonych przed dodaniem).

A jeśli chcesz poznać więcej pomysłów na śniadanie zerknij na stronę gdzie poznasz podstawowy przepis na naleśniki.